De Halve Finale bij de categorie Standaard Heren start op donderdag 25 april op Sportpark Zuid. De DZC’68 teams O23 en het 1e elftal gaan onderling uitmaken wie op 29 juni in de Finale gaat uitkomen.
Dit duel wordt per uitzondering gespeeld op Sportpark Zuid, de thuishaven van DZC’68.
De aftrap is om 20:15 uur.
Wedstrijdleiding met 4 officials
Iedere Halve Finale staat onder leiding van 4 officials. Naast de scheidsrechter, de twee assistenten en een 4e official. Deze zal o.a. toezien dat het wisselen van spelers volgens de regels gaat. Op de affiches staan de namen van de wedstrijdleiding die door de scheidsrechterscommissie van de SDO zijn aangesteld.
Geen ingooi maar een intrap
Zoals bekend kent de Achterhoek Cup geen ingooi, maar daarvoor is de intrap de regel bij iedere Achterhoek Cup wedstrijd.
De spelregels voor de intrap zijn:
• Een speler kan hieruit geen buitenspel staan;
• De speler die intrapt (nemer) kan niet rechtstreeks scoren;
• De tegenspeler(s) moeten op minimaal 2 meter afstand staan;
• De tegenstander mag niet worden gehinderd;
• De nemer mag maximaal 1 pas/stap hanteren. Geen aanloop;
• De nemer mag de bal niet 2 x achter elkaar spelen en/ of aanraken. Komt de bal vanuit een intrap tegen de paal of scheidsrechter terug, dan mag de nemer de bal niet spelen/aanraken. Als de intrap niet op een correcte manier (zoals: voeten in het veld, de bal ligt niet stil of het nemen
van een aanloop) dan wordt dit gezien als een foutieve intrap en gaat de intrap naar de tegenstander. Indien er tijd wordt gerekt bij een intrap, dan is dit een overtreding en volgt een gele kaart voor de nemer van de intrap. De intrap gaat vervolgens niet naar de tegenstander, want de bal is nog niet in
het spel geweest. Een andere medespeler dient de intrap vervolgens te nemen.
Shoot-Outs bij een gelijkspel
Is de wedstrijd na een reguliere speeltijd in de knock-outfase niet beslist, volgen Shoot-outs. Een specifieke regel tijdens het toernooi om de Achterhoek Cup.
De spelregels voor de Shoot-Outs zijn:
• Bij een gelijke stand na het einde van een Knock-Out wedstrijd volgen Shoot-outs, door 5 spelers van elk team;
• De Shoot-outs worden alleen genomen door de 2 x 11 veldspelers na de reguliere speeltijd;
• Voor de start van de Shoot-outs wordt eerst getost, voor welk team gaat starten;
• De Shoot-outs worden om en om genomen en is een 1 tegen 1 duel tussen de speler en de keeper;
• De speler start op kop cirkel (de cirkel bij de middenlijn) richting het doel en probeert te scoren;
• De speler mag pas scoren in het 16 meter gebied;
• De keeper start op de doellijn en mag het 16 meter gebied niet uitkomen;
• De cirkel op de 16 meterlijn telt niet mee als 16 meter gebied;
• De bal moet een voorwaartse beweging blijven maken, met uitzondering van een rebound via de keeper of de paal. De bal moet daarbij altijd tussen speler en het doel blijven;
• De speler heeft 12 seconden de tijd om te scoren, dit wordt aangegeven door een fluitsignaal van de scheidsrechter bij start en einde van de Shoot-out;
• Indien de keeper een overtreding maakt waardoor de speler onreglementair wordt gestopt, dan wordt de overtreding omgezet in een geldig doelpunt;
• Tijdens de Shoot-outs kan geen wisselspeler worden ingebracht;
• Het team met de meeste doelpunten heeft de Shoot-outs gewonnen;
• Indien er na 5 Shoot-outs geen beslissing is gevallen, dan worden er door nieuwe spelers om en om Shoot outs genomen tot het moment dat er een beslissing valt.
Winnaar naar de Finale, verliezer ontvangt ook een geldprijs
De winnaar van iedere Halve Finale speelt op zaterdag 29 juni de Finale. De verliezer wordt in de eindrangschikking als 3e genoteerd en ontvangt op de Finaledag een geldprijs hiervoor.